PopisGytari
Popis gitary.
Telo vytvára vrchná ozvučná doska, ktorá je vyrobená zo smrekového, jedľového dreva (alebo cédru) a má podstatný vplyv na zvuk nástroja. Skladá sa z dvoch sesterských polovíc, ktoré sú zlepené. Na ozvučnej doske je vyrezaný ozvučný otvor, ktorého veľkosť, tvar a umiestenie má tiež vplyv na zvuk nástroja. Okolo zvukového otvoru je ozdobná výstuha zvaná intarzia. Ozvučná doska je z vnútornej strany spevnená tzv. rebrami s počtom 5 - 7. Na ozvučnej doske je prilepená kobylka, ktorá prenáša chvenie strún na ozvučnú dosku. Je vyrobená z tvrdého dreva a má vyrezanú drážku, do ktorej je vložený spodný pražec z umelého materiálu. Spodná ozvučná doska je vyrobená z javorového dreva alebo z exotického palisandra alebo mahagónu. Je zlepená z dvoch sesterských polovíc a spevnená priečnymi rebrami. Vrchná a spodná doska sú spojené po bokoch lubmi, ktoré sú vyrobené z toho istého dreva ako spodná doska. Krk je vyrobený z tvrdého dreva. Skladá sa z hmatníka, na ktorom je zapustených 19 pražcov, ktoré rozdeľujú dĺžku struny na určitú vzdialenosť a sú rozmiestené do temperovaného ladenia po poltónoch. Na konci hmatníka sa nachádza malý pražec, cez ktorý sa vedú struny. Je vyrobený z umelej hmoty. Na hlavici je upevnená ladiaca mechanika na šesť strún Gitara má šesť strún . 1E 2H 3G 4D 5A 6E. Emil Hodil Granát Do Atómovej Elektrárne
Značenie prstov na rukách.
Cvičenia pre pravú ruku
|
V notácii sa gitarové tóny značia o oktávu vyššie ako znejú.
Tóny na gitare v notácii sú rozdelené po pražcoch takto : |
Ladenie gitary.Ako vidno z nákresu niektoré tóny sa opakujú a sú výškovo rovnaké. Z toho vyplýva aj ladenie gitary. Naladíme si strunu E2 podľa ladičky, klavíra alebo nástroja, ktorý má pevné ladenie (akordeón ...). Strunu H ladíme podľa struny E tak, že strunu H stlačíme v V. poli a tón by mal znieť v unisono (rovnako vysoko) so strunou E. Strunu G ladíme podľa struny H tak, že strunu G stlačíme v IV. poli a porovnáme so strunou H. Strunu D ladíme podľa struny G, ak strunu D stlačíme v V. poli. Strunu A podľa struny D a strunu E podľa struny A, ktoré tiež stláčame v V. poli a porovnávame s vyššie znejúcou strunou. Ďalšie tóny, ktoré môžeme porovnať sú : na strune G v IX. poli tón E2 porovnáme so strunou E2, na strune D v IX. poli tón H1 porovnáme so strunou H1, na strune A v X. poli tón G1 porovnáme so strunou G1, na E strune tón D1 porovnáme so strunou D1. Môžeme si tiež porovnať ladenie oktáv a to : strunu E s tónom E1 na strune D1, strunu A s tónom A1 na strune G1, strunu D1 s tónom D2 na strune H1, strunu G1 s tónom G2 na strune E2 a strunu E2 s tónom E1 na strune D1. Gitaru môžeme začať ladiť aj od šiestej E struny (hrubej). Ďalšie struny ladíme do intervalu čistej kvarty (signál " HORÍ ") okrem struny H, ktorá je oproti strune G vo veľkej tercii (pieseň Jedna druhej riekla). Pre začiatočníkov a menej skúsených je najľahšie ladenie podľa elektronickej ladičky, kde ručička ukazuje, či je struna správne naladená. Značenie rytmuHlboké tóny (hrubé struny) v notovej osnove sa píšu dole, vysoké tóny (tenké struny) sa píšu hore. Na nasledujúcom obrázku je znázornené aký pohyb budú znamenať šípky hore a dole. Šípka hore naznačuje, že hráme od hlbokých tónov k vysokým, teda od hrubých strún k tenkým. Šípka dole naznačuje, že hráme od tenkých strún k hrubým. Prvé akordy Akord C dur budeme držať tak, že na strunu H v prvom poli položíme prvý prst a na strunu D v druhom poli položíme druhý prst. Akord G7 budeme držať tak, že na tenkú E strunu položíme prvý prst do prvého poľa. Tieto akordy nie sú úplné a preto musíme dbať o to, aby nám nezneli basové struny A, E. Zabránime tomu tým, že na strunu A si oprieme palec a prstom hráme doprovod. Akordy budeme zakresľovať do diagramu, v ktorom zvislé čiary znamenajú struny a vodorovné čiary sú pražce. Postup pri nacvičovaní nových akordov : Akordy si precvičujeme tak, že si akord chytíme, mierne ho povolíme a znova pritlačíme. Zo začiatku prsty struny neopúšťajú, ale sa ich zľahka dotýkajú. Neskôr prsty dvíhame až nad struny a znova prikladáme. Celý akord musíme chytiť naraz - neukladáme prsty postupne. Keď si nacvičíme jednotlivé akordy začneme akordy medzi sebou striedať raz C dur raz G7. Valčík Prvý rytmus, ktorý sa naučíme bude valčík. Je to trojdobý takt (počítame pravidelne "doby rovnako dlhé!" prvá - druhá - tretia). Grafické znázornenie pre hru pravou rukou je takéto : ||: :|| znamienko repetícia označuje časť skladby, ktorú máme opakovať. Dedinka v údolí Rytmus: Valčík 3/4/: C / C / C / C / G7 / G7 / C / C : / / : G7 / G7 / C / C / G7 / G7 / C / G7 : / C / C / C / C / G7 / G7 / C / C : / 2. / : Anička, dušička, zavri si očička, nech sa ti o mne sníva : / Trenčianske hodiny Rytmus: Pomalý Valčík 3/4 / : C / C / G7 / C : // : G7 / C / G7 / C / G7 / C : / 1. / : Trenčianske hodiny smutne bijú : / 2. / : Rozlučujú, ale nebojím sa : / 3. / : Ožeň sa šuhajko, spánem bohem : / V hlbokej doline Rytmus: Valčík 3/4 C // : C / C / C / C / G7 / C / C : // / : C / C / G7 / G7 / G7 / G7 / G7 / C / C / C / C / C / C / G7 / C / C : / 1. / : V hlbokej doline srnka vodu pije: / 2. / : Nestrieľaj ma horár není som ja srnka: / 3. /: Zakliala ma mamka v nedeľu za rána :/ Červený šátečku Rytmus: Valčík 3/4: /: C/G7/C/C/G7/G7/C/C :/ /: G7/C/G7/C/ G7/C/G7/C :/ 1. Červený šátečku kolem se toč, kolem se toč, kolem se toč 2. Jen se mně má milá pěkne chovej, pěkne chovej, pěkne chovej, Ďalšie akordyAkord C dur je tu už v celom tvare. Prechod od akordu C dur k akordu D7 cvičíme tak, že zadržíme prvý prst na druhej strune a druhý a tretí prst preložíme na tretiu a prvú strunu. Od akordu G dur k akordu D7 prechádzame tak, že tretí prst sa skĺzne po prvej strune do druhého poľa a prvý a druhý prst položíme na druhú a tretiu strunu. A od Prešova Rytmus: Valčík 3/4 : / : G / G / G / G / G / G / G / D7 / D7 : / / : C / C / G / G / G / D7 / D7 / G / G : / 1. / : A od Prešova, a od Prešova, a od Prešova v tym poľu : / 2. / : A za ním idze, a za ním idze, a za ním idze ocec mac : / 3. / : A ja še veru, a ja še veru, a ja še veru nevracim : / Polka Ďalší rytmus, ktorý nacvičíme pravou rukou je polka. Je to dvojdobý takt a v jednom takte hráme štyri osminové noty. Rytmická gitara v tomto rytme prízvukuje druhú a štvrtú osminovú notu (prvú a tretiu osminovú notu hrá v ľudovej hudbe basa). Počítame " pr - vá - dru - há". Vytlieskame ho: Sedemdesiat sukieň mala Rytmus: Polka 2/4 : / : G / G / D7 / G : / / G / G / C / G / G / G / D7 / G : / 1. Sedemdesiat sukieň mala a predsa sa nevydala 2. Sedemtisíc zlatých mala a predsa sa nevydala Tam pod Tatrami Rytmus: Polka 2/4 : / : G / G / G / G / G / G / G / D7 / D7 : / 1. / : Tam pod Tatrami v slovenskej zemi strhol sa tam boj preveliký : / 2. / : Slovenská mamka, jak ste ma ťažko, jak ste ma ťažko vychovali : / 3. / : Anička moja, jak sme sa verne, jak sme sa verne milovali : / Ďalšie akordy, kadenciaJe tu celý tvar akordu G dur a dva nové akordy. V akorde D je preškrtnutá struna "e", pretože tón e nepatrí do akordu D. Pri rytme pravej ruky musíme dávať pozor, aby sme nehrali na tejto strune. Stupnica je rad tónov usporiadaných podľa pravidiel. Skladby sú napísané z tónov určitej stupnice, ale nie sú usporiadané. Hovoríme, že skladba je napísaná v určitej tónine. Tónina je súhrn tónov rozlične rozostavaných, ktoré, keď usporiadame dajú nám niektorú stupnicu. Kadencia je sled troch akordov, ktoré najlepšie charakterizujú určitú tóninu. Tieto tri akordy obsahujú všetky tóny stupnice v danej tónine a používajú sa pri harmonizovaní jednoduchých melódií a ľudových piesní. Sú to hlavné funkcie tóniny a volajú sa tónika, subdominanta (spodná dominanta), dominanta (vrchná dominanta). Tvoria sa na prvom, štvrtom a piatom stupni stupnice. Hlavným znakom pre dominanty je to, že sú rovnako vzdialené od tóniky, ale opačným smerom - subdominanta na piatom stupni dole, dominanta na piatom stupni hore. 5 4 3 2 1 2 3 4 5 V kadencii C dur je sled akordov C, F, G7, C. Tónika je akord, ktorým sa skladba začína a tiež v tomto akorde končí, je to akord pokoja v ňom sa všetko napätie upokojí a všetok pohyb končí. Z akordov, ktoré sme doposiaľ prebrali si môžeme zložiť tri kadencie :
Vydala mamička Rytmus: Valčík 3/4 / : D / D / D / D / D / D / A7 / A7 / A7 /A7 / D / D : / / : G / G / G / D / D / D / A7 / A7 / A7 / A7 / D / D : / 1. / : Vydala mamička najstaršiu dcérušku, vydala ju cez pole : / 2. /: Ja sa stanem vtáčkom, tým malým slavíčkom zaletím k svej mamičke :/ 3. /: Najmladšia sestrička v okienečku stála na slavíka volala :/ 4. /: Dobre ti sestrička u svojej mamičky v perinách sa gúľati :/ Biela ruža Rytmus: Polka 2/4 : / : D / D / D / D / G / G / A7 / A7 / / : A7 / A7 / D / D / A7 / A7 / D / D : / 1. Biela ruža rozkvitala, keď som ja k vám chodieval, 2. Nebuď smutný, buď veselý, ja ťa predsa rada mám 3. Z bielej ruže kvet odpadol, ostal iba bodliak sám 4. Dobre ti je môj šuhajko, dobre ti je v cudzine Tango Rytmus si najprv vytlieskame a potom nacvičíme pravou rukou bez akordov. Počítame pravidelne "prvá - druhá - tretia - štvr - tá" posledné slovo musí byť rozdelené na slabiky v tej istej rýchlosti ako počítame ostatné doby, nesmieme v tom slove spomaliť!. Učiteľka tanca Rytmus: Tango 4/4 : / : D / A7 / A7 / D : / R: / D7 / G / G / D / D / A7 / A7 / DG / D / 1.Otcov oblek biele manžety, vreckové som dostal od tety. 2.Učiteľka tanca ma naučí, ako držať dámy v náručí V predposlednom takte sú v jednom takte dva akordy. Každý akord zahráme na dve doby. Deti z Pirea Rytmus: Tango 4/4 : /: D / A7 / A7 / D : // : D / D / D / A7 / A7 / G / G / D :/ 1. Každého jitra z toho přístavu vyplují bárky a lodě do moří, Refr: Co moře zpívá, pod křídly kormoránu 2. Každého večera se k přístavu od moře bárky a lodě vracejí
Rytmus 4/4 - číslo 1 Pre lepšie zapamätanie si rytmu môžeme sa naučiť ho tafetefovať, čo robia aj džezoví hráči pri zložitých rytmických figúrach. Dlhú notu spievame dlhou hláskou, krátku spievame krátkou hláskou. Na šípku hore spievame "ta" na šípku dole spievame "fe". Slabiky v slovách rozdeľujeme pravidelne rovnakou rýchlosťou ako počítame štvrťové doby (prvá - dru - há - tretia - štvr - tá). Rytmus najprv vytlieskame. Cvičenie na súhru ľavej a pravej rukyChytíme si ľubovoľný akord. Na čiernu šípku akord držíme na biele šípky akord mierne povolíme, ale prsty sa ešte dotýkajú strún. Postupne, keď si na to zvykneme, dvíhame prsty vyššie nad struny. V druhom príklade držíme akord na dve čierne šípky a na bielu šípku akord pustíme. Prsty aj keď zdvihneme nad struny musia akord držať vo vzduchu, nesmú zmeniť postavenie. Neskôr medzi sebou striedame dva akordy. Na prázdne šípky ukladáme vo vzduchu nasledujúci akord na čiernu šípku všetky prsty položíme na hmatník. Rytmus pravej ruky musí byť pravidelný, pri výmene akordov sa nesmie pravá ruka zastavovať. Cvičiť čo najpomalšie ! Chodím po Broadwayi Rytmus: 1 4/4 : / : A / A / A / E7 / A / D / AE7 / A : / 1./:Chodím po Broadwayi chodím sem a tam,:/ R: Singi jau, jau, jupi, jupi jau, Singi jau, jau, jupi, jupi jau, 2./:Prácu nedostanem čiernu kožu mám :/ 3./:Moje čierne deti majú stále hlad :/ 4./:A ja pevne verím, že raz prídu dni:/ Rozšírená kadencia. Keby sme harmonizovali skladby iba pomocou hlavných kvintakordov, boli by skladby harmonicky jednotvárne. Preto používame akordy aj na iných stupňoch stupnice. Ďalší akord, o ktorý rozšírime kadenciu je položený na II. stupni stupnice. Tento akord je najčastejšie molový. V kadencii G dur je to akord A mol (Ami - z angličtiny minor = malý - pretože medzi prvým a tretím tónom je malá tercia /niekedy sa molový akord píše malým písmenom/). Kamarát MADUAR - Rytmus: 1 4/4 : / : G / G / C / C / Ami / Ami / D / D : / Refr: / : G / C / Ami / D : / 1.Prečo si tak veľmi krásna, prečo si tak mámivá REFR: Asi preto, že som taký blázon, asi preto, že ťa mám tak rád, 2.Prečo hádam z tvojich očí, prečo ja ťa mám tak rád REFR. Ďalší akord, o ktorý môžeme rozšíriť kadenciu je na VI. stupni stupnice a tiež je najčastejšie molový. V kadencii G dur je to akord Emi. Pri prechode z akordu G do akordu Emi prvý prst ostane na strune a druhý prst preložíme na štvrtú strunu do druhého poľa. Od Emi k C prejdeme tak, že druhý prst ostane na strune a prvý a tretí prst preložíme na struny, ktoré majú držať. Vymyslená. ELÁN - Rytmus: 1 4/4 : / : G / D / C / G : /4x Refr: / : Emi / C / D / G : /4x 1.Čakám ju pred domom, prší mi za golier, Refr: Chcem s ňou ísť vláčikom na výlet do Modry. Dievča z Tokia SKRÚCANÝ, NOGA - Rytmus: 1 4/4: G / : G / G / Emi / Emi / Ami / Ami / G // 1. D7 : // 2. G / R : C / G / D / Emi / C / G / EmiC / D / 1. Na trati Yokohama Tokio, v kamere zasekol sa film Refr: Haraši mi z teba Yoko, ani nevieš Yoko ako 2. Lenže ty radšej chodíš na Fudži a ikebanu viazať vieš Refr: Haraši mi z teba Yoko, ani nevieš Yoko ako V tejto skladbe sú nové značky, ktoré voláme prima volta a seconda volta. Prvýkrát hráme po opakovanie, pri druhom opakovaní 1. - prima voltu preskočíme a hráme 2. - seconda voltu. Rytmus 4/4 - číslo 2 V tomto rytme máme nový prvok, ktorý nazývame synkopa. Synkopa je prenesenie prízvuku z ťažkej doby na ľahkú. Je to tretia nota v takte, pod ktorou je čierna šípka. Tento prízvuk, by mal byť na tretej dobe, ale je prenesený na druhú a pol doby. Dôležité je znova si vytlieskať tento rytmus (prvá - dru - hátre - tia - štvr - tá) Marína R.KAZÍK - Rytmus: 2 4/4: / : G / G / G / G / G / G / D7 / D7 / D7 / D7 / D7 / D7 / D7 / D7 / G / G : / R: / : G / G / D7 / D7 / D7 / D7 / G / G : / 1. Kto smutný je tak naleje si vína, no pre mňa lásky vínom je Marína 2. Keď v tanci stvára so mnou divé sóla a tvári sa jak manekýna z móla Refr: Marína, Marína, Marína vždy spáliš ma kúzlom čo máš 3. Každý z vás o šťastí iba sníva, za mojím šťastím Marína sa skrýva Refr.:
Akord E dur sa drží tak, ako akord Ami, ale od štvrtej struny. Akord A dur držíme s 2., 3., 4. prstom. Prechod od akordu E k akordu A je taký, že 2., 3. prst presunieme na štvrtú a tretiu strunu a priložíme 4. prst. Pri prechode od E k H7 zadržíme 2. prst na piatej strune 1. prst presunieme na piatu strunu, tretí na tretiu strunu a štvrtý položíme na prvú strunu. Prsty 2., 3., 4. sú v tom istom poli. Pri prechode od akordu A k akordu H7 zadržíme tretí prst na tretej strune a ostatné prsty preložíme na príslušné struny Júlia K.KONÁRIK - Rytmus: 2 4/4: / : E / E / E / E / A / A / E / E / E / E : / R: / : E / E / H7 / H7 / H7 / H7 / E / E : / 1. Pyšná bábika,prelud čo z rúk mi stále uniká, Refr: Júlia si slnko v sieti, Júlia si čarovná, 2. Malá koketa, šťastie je vratké ako ruleta, Plavovláska. O.WEITER - Rytmus: 2 4/4: / : D / D / D / D / G / G / G / G / A7 / A7 / D / D : / R:/ : A7 / D / A7 / D : / 1. Pri jednej plavovláske, čo mužov nemá v láske, som zhorel na otázke o šťastí. Refr: Že ona je stvorená bez lásky žiť, 2. Chcel som ju vziať do sveta, tá kráska ma odmieta a zrak sa jej trblieta ohňom zlým. Refr.: Tisíc mil Rytmus: 2 4/4: / G / Emi / Ami / C / Ami / D7 / D7 / D7 / R: / G / Emi / Ami / C / Ami / D7 / G / G : / 1. V nohách mám už tisíc mil, stopy déšť a vítr smyl Refr1: Těch tisíc mil, těch tisíc mil má jeden směr a jeden cíl, 2. Je tam stráň a příkrej sráz, modrá tůň a bobří hráz, Refr2: Těch tisíc mil, těch tisíc mil, má jeden směr a jeden cíl, 3. V nohách mám už tisíc mil, teď mi zbýva jen pár chvil, Refr1: 4. Kousek dál a já to vím, uvidím už stoupat dým, Refr2. Elena O.WEITER - Rytmus: 2 4/4: / D/D/D/D/ D/D/D/D/ : G/G/D/D/ A/A/D/D : / R: / : A/A/D/D : / / : G/G/D/D/ G/G/D/D : / 1. Letným ránom kráčal som na pláž, známym smerom tam,kde deku máš Refr: Elena ty si život môj, Elena chcem byť iba tvoj 2. Prišiel večer zaspal slnka žiar, z pláže sme šli ako šťastný pár Refr.: Molová tónina - kadencia a mol.
V molovej tónine sú na prvom a štvrtom stupni molové akordy, na piatom stupni je durový septakord. Akord Dmi môžeme tiež držať s 1., 2., 3. prstom. Pri prechode z Dmi do E7 je lepšie držať štvrtý prst na druhej strune, ktorý ostáva ležať a prenášame len 1., 2., a 3. prst. Akord E7 má tu iný tvar, ale môžeme používať aj predošlý tvar, ak nám tento ešte robí problémy. V durovej tónine boli na vedľajších stupňoch molové akordy - v molovej tónine sú na vedľajších stupňoch najčastejšie durové akordy. V tónine a mol je na III. stupni akord C dur. A jaký ty parobok Rytmus: Polka 2/4: / : Ami / Ami / C / C / Dmi / Dmi / E7 / E7 : / / Ami / Ami / Dmi / Dmi / E7 / E7 / Ami / Ami : / 1./: A jaký ty parobok, taká i ja dzivka :/ 2./: A jak sme še ľubeli, tak huši gagali :/ 3./: Šicke pozdychali, lem jedna ostala :/ Kadencia e mol.
Akord Emi držíme druhým a tretím prstom - je to preto, že niekedy sa môže akord Emi zmeniť na akord E7, ktorý je mimotonálnou dominantou k akordu Ami. Keď ja na Toryse Rytmus: Valčík 3/4: / : Emi / Emi / Emi / Ami / H7 / H7 : / / : G / D7 / G / H7 / H7 / Emi / Emi : / 1. / : Ked ja na Toryše nožki umyvala : / 2. / : Plivaj,rybko plivaj popod bystru vodu : / 3. / : Ked ja na Toryše nožki umyvala : / 4. / : Skakaj žabko, skakaj, ponad bystrú vodu : / V tejto piesni, ktorá je v tónine e mol sa objavila tiež časť kadencie G dur (G, D7). Obe stupnice majú rovnaké predznamenanie (1 krížik). Miešanie tónin.Akordy v skladbe nemusia patriť len do danej kadencie. Každý akord si môžeme predstaviť ako samostatný akord a tak môžeme prejsť do inej tóniny (napr. Ami je prvý stupeň v tónine amol, druhý stupeň v tónine Gdur, tretí stupeň v tónine F dur, šiesty stupeň v tónine Cdur). Niektoré skladby sú komponované tak, že jedna časť môže byť v molovej tónine - sloha, a druhá časť v durovej tónine - refrén. Najplynulejší prechod z molovej tóniny do durovej je vtedy, ak majú obe stupnice rovnaké predznamenanie. Sú to rovnobežné - paralelné stupnice (emol - Gdur). Často sa stretávame aj s prechodom z molovej tóniny do rovnomennej durovej (amol - Adur). Má drahá dej mi víc. OLYMPIC - Rytmus: 2 4/4: / : Emi/Emi/Emi/G/Emi/Emi/D/H7/Emi/Emi/A/Ami/Emi/H7/Emi/ 1.Emi : // 2.D7/ R:/G/G/H7/H7/Emi/C/G/D7/G/G/H7/H7/Emi/C/G/H7/H7/ 1. Vymyslel jsem spoustů nápadů aú, co podporujou hloupou náladu aú, Refr: Má drahá dej mi víc, má drahá dej mi víc, má drahá dej mi víc své lásky aú. 2. Poslední z těch divnejch nápadů aú, mi dokonale zvednul náladu aú, Táto skladba je napísaná v tónine e mol, ale v refréne sa prechádza do tóniny G dur. Bedna od whisky. Rytmus: 2 4: Ami/C/Ami/E/ Ami/C/AmiE/ 1.Ami/ 2.A/A R: A/D/E/A/A/D/E/A/ A/D/E/A/A/G/E/A/A/Ami 1.Dneska už mi fóry ňák nejdou přes pysky, Refr: Tak kopni do tý bedny, ať panstvo nečeká, 2.Mít tak všechny bedny od whisky vypitý, 3.Kdyby si se hochu jen pořád nechtěl rvát, 4.Až kopneš do tý bedny, jak se to dělává, Refrén je v rovnomennej tónine A dur. Na kráľovej holi Rytmus: 1 4/4: Emi/Emi/H7/H7/Emi/Emi/ G/G/D7/D7/G/GE7/ / : Ami/Ami/Emi/Emi/ Emi/Emi/H7/H7/Emi/Emi : / 1.Na kráľovej holi stojí strom zelený, 2.Odkážte, odpíšte tej mojej materi, 3.Odkážte, odpíšte mojim kamarátom, 4.Na nebi hviezdičky sú moje družičky, Macejko. Rytmus: 1 4/4: Emi/Emi/Emi/H7/H7/H7/EmiH7/Emi/ E/E/E/E R: E/E/E/A/Ami/H7/AmiH7/E/ 1. Išol Macek do Mauacek šošovičku muacic Refr.: Macejko, Macejko, ko ko ko ko, 2. Milá moja, duša, moja, kdes mi daua cepy, Mimotonálne dominanty.Sú to dominantné septakordy, ktoré nepatria do danej tóniny, ale sú vypožičané z inej tóniny napr. ak je v tónine G dur sled akordov G - A7 - D7 - G akord A7 nepatrí do tejto kadencie, ale vzhľadom k akordu D je jeho dominantou (kadencia D G A7). Mimotonálnych dominánt môže byť v skladbe viac G E7 A7 D7 G7 C7 F D7 G každý z týchto septimových akordov je dominantou k nasledujúcemu akordu (okrem F). Buráky Rytmus: 1 4/4: / G/G/C/G/ G/G/A7/D7/ G/G/C/G/ G/G/D7/G/ R: / G/G/C/G/ G/G/A7/D7/ G/G/C/G/G/G/D7/G 1.Když Sever válči s Jihem a zem jde do války Refr:/: Hej hou, hej hou, nač chodit do války 2.Plukovník je v sedle volá Yankeeové jdou 3.Až tahle válka skončí a my zas budem žít Akord G7 hmat na všetkých strunách: Nalej mi vína Malvína. O.WEITER - Rytmus: 2 4/4: /G/G/G/Ami/D/D/D/G/ G/G/G7/C/C/G/A7/D/D/ R: /G/G/G/D/ D/D/D/G/ G/G/G7/C / : C/G/D/G : / 1. V lampáši z nôt zapáli knôt, keď struny začnú tíško húsť. Refr: Nalej mi vína Malvína nech mám nápev veselý 2. V lampáši z nôt zapáli knôt a rozjarí aj prázdny kút. V piesni Nalej mi vína Malvína akord G7 je mimotonálna dominanta k C dur, A7 je mimotonálna dominanta k D7. Rytmus v 6/8 takte. Počítacou jednotkou je tu osminová nota. Jedna osminová nota zneje na jednu dobu. Múr našich lások M.ŽBIRKA - Rytmus: 6/8 6/8: D/D/Emi/Emi/A/A/D/ 1.A:// 2.D/ R: Emi/G/D/D/ Emi/G/A/A 1. Na konci ulice stál múr našich lások Refr: Múr detí stratených každé z nich učil rásť 2. Na konci ulice stál múr našich lások Bláznova ukolébavka. P.NOVÁK 6/8: /G/D/C/G/ G/D/C/G/ D/C/D/CD/ G/D/C/A/ R: /G/C/G/C/ G/C/G/G/ 1) Máš má ovečko dávno spát i píseň ptáku končí. Refr.: Máš má ovečko dávno spát a můžeš hřát, ty mně můžeš hřát 2) Máš má ovečko dávno spát, dnes máme půlnoc temnou Striedavý tón.Je taký tón, ktorý vystrieda akordický tón na ľahkej dobe. Najčastejší striedavý tón býva kvarta – štvrtý tón od základného tónu. Akord D dur má tóny d – fis – a, striedavý tón vystrieda terciu teda tón fis a akord D s kvartou bude mať tóny d – g – a. Kdo má tě rád L.VONDRÁČKOVÁ 6/8: /DD4/D/DD4/D/G/G/G/G/A/A // 1.DD4/D : // 2.D/D7/ R: /: G/A/D/H7/Emi/A/ 1.D/D7 : // 2.DD4/D/ 1.Jen ten kdo má tě rád, ten nemá proč ti lhát 2.Jen s tím kdo má tě rád, s tím můžeš počítat
|